کد مطلب:77766 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:105

نامه 043-به مصقله بن هبیره











و من كتاب له علیه السلام

الی مصقله بن هبیره الشیبانی و هو عامله علی اردشیر خره.

یعنی از مكتوب امیرالمومنین علیه السلام است به سوی مصقله پسر هبیره ی شیبانی و او حاكم بود از جانب امیرالمومنین علیه السلام بر اردشیر خوره كه یكی از ولایات فارس است.

«بلغنی عنك امر ان كنت فعلته فقد اسخطت الهك و اغضبت امامك، انك تقسم فی ء المسلمین الذی حازته رماحهم و خیولهم و اریقت علیه دماوهم، فیمن اعتامك من اعراب قومك، فو الذی فلق الحبه و برا النسمه، لئن كان ذلك حقا لتجدن بك علی هوانا و لتخفن عندی میزانا.»

یعنی رسید به من از جانب تو خبر كاری كه اگر باشی تو كه كرده ای آن كار را، پس به تحقیق به خشم انداخته ای خدای تو را و به غضب درآورده ای امام و پیشوای تو را، آن امر این است كه تو قسمت می كنی خراج آن ولایت را كه غنیمت مسلمانان است، آن غنیمتی كه سبب جمع شدن آن گشته است نیزه های ایشان و مادیانهای سواری ایشان و ریخته شده است بر آن خونهای ایشان را، در میانه ی كسانی كه برگزیده اند تو را از طایفه ی عرب قوم تو، پس سوگند به آن كسی كه شق كرده است دانه ی گندم را و خلق كرده است نفس انسان را كه اگر باشد آن خبر راست، هر آینه می یابی تو نسبت به تو لازم بر من اهانت و خواری را و هر آینه سبك گردیده ای تو در نزد من از روی مقدار و اعتبار.

«فلا تستهن بحق ربك و لا تصلح دنیاك بمحق دینك، فتكون من الاخسرین اعمالا، الا و ان حق من قبلنا و قبلك من المسلمین فی قسمه هذا الفی ء سواء، یردون عندی علیه، او یصدرون عنه. والسلام.»

[صفحه 1116]

یعنی پس مگردان خوار حق پروردگار تو را و اصلاح مكن دنیای تو را به محو و باطل كردن دین تو، پس باشی تو از جمله كسانی كه زیان كنندگانند در عملها. آگاه باش به تحقیق كه حق كسی كه در پیش ما است و در پیش تو است از مسلمانان در قسمت كردن این مال غنیمت مساوی است، وارد بشوند در نزد من بر تقسیم یا اینكه بازگردند از آن. والسلام.

[صفحه 1117]


صفحه 1116، 1117.